Monday, February 20, 2012

Marek Kaminski on the Vistula



EN: Today I watched the DVD of famous Polish explorer Marek Kamiński. If you browse his previous expeditions, going down the Vistula is not the most difficult one but it's more about connecting back the Poles back the their main river. Marek send me his DVD and book to help me to prepare and surely the film gives an insight about what I will encounter. But it's more a spiritual adventure than a physical challenge. Marek gives personal and profound thoughts in this film and it makes it very interesting to watch. The book is in Polish but is a mine of information about what to do along the Vistula from kayaking or gastronomy to scenic walks and history.

PL: Dziś obejrzałem film słynnego polskiego podróżnika, Marka Kamińskiego. Jeśli dowiesz się czegoś o jego poprzednich ekspedycjach, zorientujesz się że pokonanie Wisły kajakiem nie było najtrudniejszą z jego wypraw, ale że chodziło w niej bardziej o ponowne połączenie Polaków z ich najważniejszą rzeką. Marek wysłał mi swój film i swoją książkę żeby pomóc mi się jakoś przygotować i jestem pewien, że dało mi to wgląd w to, co mogę po drodze spotkać. W jego przypadku była to jednak bardziej podróż wgłąb siebie, niż wyzwanie fizyczne. Dzięki osobistym, głębokim komentarzom Marka, film świetnie się ogląda. Książka, wydana po polsku, to z kolei kopalnia informacji o tym co można robić wzdłuż Wisły: od kajakarstwa czy odkrywania uroków kuchni polskiej, po historyczne wędrówki i zwiedzanie.

No comments:

Post a Comment